Stratos gjennom tidene

Helt fra lanseringen og frem til i dag har Stratos vært en av Nidars viktigste merkevarer. Størrelsen, prisen, utforming, innpakking og budskap har imidlertid endret seg ganske mye.I de første årene etter lanseringen ble Stratos solgt under mottoet ”Alt godt kjem ovenfra”. Teksten akkompagnerte et bilde av Stratos plassert på stjernehimmelen. Etter en periode kom salgsbudskapet ”Lyst på noe annerledes”. Mange nordmenn hadde det, og på 60-tallet produserte Nidar 120 plater Stratos i minuttet. Slagordet ble beholdt til midt på 1960 tallet. I 1970 oppnådde Stratos en salgsøkning på 40 prosent, og ble for første gang nevnt som ”dagligvare”. Stratos er nå Nidars største og viktigste merke.


Hvit hest-aksjonen

I mars 1971 startet Stratos ”Hvit hest-aksjonen”. For hvert Stratos-papir som ble sendt til fabrikken, betalte Nidar 10 øre til kjøp av en hvit rasehest til Beitostølen. Nidar garanterte for at beløpet ble minimum 11 000 kroner. De som sendte inn papirer deltok i en loddtrekning om tre reise-TV og 300 sjokoladepakker à 30 stk. Stratos. Stratos hadde også en rekke andre ganger informasjon på innsiden av Stratos-papiret. Blant annet kunne man senere på 1970-tallet både lese om det norske oljeeventyret, stjernelotteriet og eget horoskop.

1975 Rød Stratos

Fem år etter å ha blitt Nidars største produkt, i 1975, kom Rød Stratos for første gang på markedet. Sjokoladen hadde først nøtter, men har også senere vært laget med mandler. Stratos med nøtter var på og av på markedet frem til 2001. Etter stor etterspørsel ble denne porøse nøttesjokoladen lansert igjen i 2005. Selv om noen forbrukere virkelig elsker Rød Stratos, solgte den fortsatt ikke nok til å forsvare sin plass i butikkhyllene, og den ble igjen tatt av markedet i 2007.

1980 Den blå kua

I 1980 ble Nidar tildelt Robert Millar-prisen som beste markedsfører i Trondheim. Årsaken var det nye designet på Stratos, som kom i 1979. Blåfargen på papiret var blitt lysere, men det viktigste var nok den blå kua som dukket opp på papiret. Bruken av ei ku som markedsføring av melkesjokolade var ikke nytt i seg selv (Freia hadde for eksempel kyr på sin melkesjokolade). Men ”Stratos-kua” var ikke sort og hvit eller brun som vanlige kyr. Den var knallblå, hadde et bredt smil og masse personlighet. Stratoskua ble et blått, spøkefullt og morsomt motstykke til Freias naturalistiske, nasjonalromantiske kyr. I løpet av sine første ti år gjennomgikk den blå kua flere endringer. I 1979 lå kua bedagelig utstrakt, mens den tygger langsomt og ettertenksomt på et høystrå. I 1987 endret kua karakter. Da ble den blå kua ei vill og gal ku som nesten hoppet ut av billedruten! Noen år etter dette ble den blå kua fjernet. I nesten 20 år var den høyt savnet frem til den endelig ble relansert i 2007. Til tross for at den hadde vært borte i mange år, har kua holdt seg ung og sprek, og er like full av godt humør.